© ×
Bildrechte über Hamburgische Staatsoper

Women's love and death

Robert Schumann / Bela Bartok / Alexander Zemlinsky
Drei Meisterwerke – zwei Jahrhunderte – eine Narration. Da ist Schumanns Liederzyklus Frauenliebe und -leben, in dem die Gefühle der namenlosen Protagonistin um die Bedürfnisse des Mannes kreisen. Da ist Herzog Blaubarts Burg, in der sich zwei mysteriöse Fremde magisch anziehen. Und da ist das bürgerlich liberale Ehekonstrukt der Florentinischen Tragödie nach Oscar Wilde. Mit ihnen entsteht die Frage: Begehren die Menschen in allen Zeiten gleich?

THREE MASTERPIECES - TWO CENTURIES - ONE NARRATIVE

Duke Bluebeard's Castle

  • Opera in one act (1918)
    Composition: Béla Bartók
    Libretto: Béla Balázs

Eine florentinische Tragödie

  • Opera in one act (1917)
    Composition: Alexander Zemlinsky
    Libretto: Alexander Zemlinsky, based on Oscar Wilde's poem of the same name, translated by Max Meyerfeld

Frauenliebe und -leben

  • Eight songs for voice and piano op. 42 (1840)
    Composition: Robert Schumann
    Libretto: Adelbert von Chamisso

Cast

  • Musikalische Leitung
    Karina Canellakis
  • Inszenierung
  • Bühnenbild
    Rainer Sellmaier
  • Kostüme
    Rainer Sellmaier
  • Video
    Manuel Braun
  • Licht
  • Dramaturgie
    Henriette von Schnakenburg

The Production

  • Venue Main Stage
  • Duration 210 m
  • Age recommendation Ab 14 Jahren/Klasse 9
  • Language In German and Hungarian language
Times change, but the place doesn't. Tobias Kratzer, director of Frauenliebe und -sterben, combines masterpieces by three composers and wraps them in a narrative that resembles a great family epic. In the process, the supposed individual fates become panoramas of the customs and morals of our past and present. Robert Schumann's song cycle Frauenliebe und -leben (Women's Love and Life) - 1840 depicts the fate of countless women: first love, marriage, marriage, birth and finally death. The feelings of the nameless protagonist revolve around the needs of her husband, who becomes more and more distant from her. A generation later, the current master of the house, Duke Bluebeard, brings home a new wife: Judith. The two are magically attracted to each other - she fascinated by the mysterious stranger, he by her splendor. But little by little, Judith discovers Bluebeard's past life and the abysses that lurk there. And another leap in time: in the Florentine tragedy, we see a completely new marriage structure - bourgeois, but thoroughly liberal. When Simone catches his wife Bianca having an affair with the young Guido, he forgives her. But traditional gender roles increasingly dominate. The ménage à trois escalates. In short: do people desire the same in all times? Where are the differences?
Supporting Program
  • Introduction 45 minutes before each performance begins in the foyer, no registration required
  • Am 22. Mai 2026, findet im Anschluss an die Vorstellung ein Publikums­gespräch CLICK in – debatte: Bilanzen mit Produktionsbeteiligten im Vorderhaus statt, das die Möglichkeit bieten möchte, in einen Dialog über die Inszenierung zu treten und Seh- und Höreindrücke Revue passieren zu lassen. Hier können Fragen gestellt, Eindrücke geschildert und Kritik geübt werden.

Women's love and death

Robert Schumann / Bela Bartok / Alexander Zemlinsky

  • Duration 210 m
  • Age recommendation Ab 14 Jahren/Klasse 9
  • Language In German and Hungarian language

All Dates